Varför är marknadsföring viktigt?
För att företag ska kunna växa måste de nå ut till potentiella kunder. Det är här marknadsföring kliver in i bilden på olika vis, antingen via sökmotoroptimerad reklam – eller som nyhetsbrev och inlägg på sociala medier. Med hjälp av annonsering lär du även känna din målgrupp, men det kan också bli en unik utmaning att synas inom en konkurrenskraftig bransch.
Men varför är det så viktigt att promota produkter? Vi presenterar några av de främsta anledningarna nedan.
1. Det kan öka försäljningen
Genom att marknadsföra produkter eller tjänster genereras inkomst när kunder väljer att betala. Du kan även öka antalet sälj genom riktad reklam, eller kommunicera med kundgrupper som är ute efter en specifik vara.
Kortfattat handlar det hela om att få människor att gå från medvetenhet till handling, det vill säga ett köp.
2. Det kan förbättra företagets rykte
När du bygger ett varumärke är det viktigt att den förblir respektabel och kvalitativ. I all marknadsföring ingår kundservice som sedan leder till omdömen, exempelvis på Trustpilot, Reco eller Rejta.
Många kända företag använder reklaminslag för att påminna kunder om deras erfarenhet, styrkor eller rabatter. På detta vis ökar också relevansen av produkten eller tjänsten.
3. Det kan leda till trender eller livsstillsmärken
Framgångsrika företag kännetecknas av smartare marknadsföringsstrategier. Deras märken förknippas med en aktiv livsstil (tex. Nike, Adidas eller Puma), eller så syns och hörs de i sociala medier via influencers. På senare tid har dock denna typ av betalda samarbeten fått ta emot en del kritik, i synnerhet då den kan nå ut till minderåriga.
Reklam sker oftast med annonser på platser där potentiella kunder vistas. Det kan vara allt från tidningar, hemsidor, bloggar, Instagram, Tiktok eller Facebook. Tack vare den växande digitaliseringen finns det otaliga platser att synas och höras, men det gör det även lättare att nå ut till fler människor.